pátek 1. dubna 2011

Honeybush zdravý čaj z Jižní Afriky

Historie čaje Honeybuhs: Honeybush (česky medové křoví, latinsky cyclopia spp .) pochází původně z mysu jižní Afriky. Tam se používá k výrobě nápojů a
léčivých čajů, které mají příjemnou, mírně sladkou chuť a vůní, trochu podobnou medu. Honeybush sestal mezinárodně známý jako náhrada za běžné čaj
( Camellia sinensis ).
S dramatickým nárůstem využívání honeybushe během posledních pěti let, vývoz čaje a čajových produktů z honeybushe je nyní jedním z hlavních odvětví,
jihoafrického vývozu.
Mezinárodní zájem o honeybush můžeme vystopovat zpět do 17. století, kdy holandská osada, která se nakonec stala Kapskéhým Městem,
byla založena v roce 1652 jako základna pro holandskou východoindickou společnost, která obchodovala s indickým čajem a kořením.
Botanici kteří pracovali pro východoindickou společnost začali s katalogizací bohaté flóry mysu brzy po založení osady v roce 1652
Honeybush  byl poprvé zmíněn v botanické literatuře roku 1705.
V té době jej používali domorodci z původní populace (San a Khoi-Khoi kmeny, známé dnes jako
Khoisan nebo křováci)jako čaj a brzy jej začali používat i  kolonisté jako vhodnou náhradou za běžný čaj.
V 1814 koupili Capskou kolonii Britové a angličtina se stala oficiálním jazykem o několik let později. Což pomohlo k šíření znalostí
o čaji honeybush z Jižní Afriky do Anglie a Ameriky. V Americkém lékopisu z roku 1898, pod hlavičkou čaje, je honeybush již uveden jako náhražka čaje,
s odkazem na zprávu z roku 1881, která uvádí použití medového křoví jako čaje v Kapské kolonii v Jižní Africe. Křováci používali čaj honeybush
také na léčení infekcí horních cest dýchacích.
Honeybush (Cyclopia) je snadno rozeznatelný podle jeho trojčetnách listů, jednočetného květenství, a sladce vonících, zářivě žlutých květů.
Keře Honeybush mají dřevěné větvičky, relativně nízký poměr listů na větvičce  tvrdé semena. Nejvíce žádané suroviny pro výrobu čaje jsou listy a květy.
I když čaje honeybush se získávají hlavně z rostlin druhu intermedia cyclopia av menší míře z subternata cyclopia,zdá se, že všechny druhy rodu cyclopia
jako jsou maculata cyclopia, cyclopia genistoides a cyclopia sessiliflora jsou vhodné pro přípravu čaje, ale chuť a kvalita se může poněkud lišit,
a některé druhy jsou vzácné a rostou ve velmi malém množství.

6 komentářů:

  1. A věděli jste, že Honeybush se z Afriky nesmí vyvážet jen tak po turistické trase? My jsme to nevěděli, až pak nám to sdělil praktický tip cestovní pojišťovny. Těžko říct, co by se dělo a jestli by se na to přišlo, ale raději jsme si pak ty čaje od dodavatele objednali. Ono přeci jenom tam je to trochu jiný svět a člověk se nechce dostat do problémů na cestě domů. ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak s tímto čajem zkušenost nemám, ale určitě někdy vyzkouším. Čaje jsou spíš doména mé ženy. Ta se v nich hodně vyzná. Teď mi například dělala nějaký bylinkový na podporu mužské vitality. Mám v poslední době bohužel tak trochu problémy s mým sexuálním výkonem, tak mě chtěla podpořit. Celkem to zabralo, ale tak dobře jako kamagra ne. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem o tomto čaji ještě nikdy neslyšela. A to se v čajích docela vyznám. Evidentně ale ne tak dobře, jak jsem si myslela. Je ale pravda, že čajů mám teď doma celkem slušnou sbírku. Třeba od kamarádky jsem teď jako dárek dostala takový moc pěkný čajový adventní kalendář. S tím mi udělala radost. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Velice zajímavé a musím se přiznat, že Honeybush jsem ještě nikdy neochutnala. Nedávno jsem ochutnala u kamarádky mate yerba, které si kupuje na https://www.muudlabs.cz/. Mate mě uchvátilo svou chutí a svojí schopností mi dodat energii, která mi poslední dobou chyběla. Konečně se cítím jako znovuzrozená a mám dostatek energie na všechno, co potřebuji.

    OdpovědětVymazat