úterý 15. března 2011

Devětsil lékařský

Devětsil lékařský (Petasites hybridus) je léčivá rostlina, s výrazně vonnými hlavatými oddenky a přímými, často fialově naběhlými lodyhami
ukončenými hroznem bledě růžových úborů.
Roste nejraději na březích vod, ve vlhčích lesích a na zaplavovaných loukách. Devětsil roste hlavně na vlhkých a na živiny bohatých půdách.
Devětsil lékařský je rozšířen ve střední a jižní Evropě, zdomácněl v Evropě severní a dále roste v západní a severní Asii.
Oddenek devětsilu obsahuje silici (asi 0,1%), hořčiny, sliz, třísloviny, petasin (asi 1%), isopetasol, inulin, fenol, cholin, sloučeniny síry,
kyselinu angelikovou a minerální soli, v květech je navíc přítomna kyselina tanová a dextrin.
Účinné látky obsažené v devětsilu působí protikřečově zejména při chorobách dýchacích cest, ale i při křečích trávicího traktu, žaludku, močového ústrojí či žlučníku, výrazně utišuje kašel,
osvědčila se při astmatu, dně, reguluje látkovou výměnu, působí protirevmaticky, močopudně a také proti zácpě. Čerstvé, jemně naklepané listy se užívají
jako obklady na odřeniny či při výronu kloubu, kořene se zejména v minulosti užívalo proti střevním parazitům (hlístům) a vzhledem k tomu,
že devětsil (na rozdíl od řady podobně působících drog) nemá nežádoucí vedlejší účinky, mohou jej užívat i děti. Devětsil je znám také pod lidovými názvy Koňské kopyto a Lopušnice.

2 komentáře:


  1. Zdravím, devětsil pěstovala moje babička na svojí zahrádce, která si na svém bylinkovém záhonku dávala pořádně záležet. Proto jsem se rozhodla s jejich pěstováním začít také. Bohužel bydlím v bytě, a tak jsem musela trochu improvizovat. Namísto záhonku mám tedy na balkónu poličku s květináči, ale i tak jsem z nich nadšená.

    OdpovědětVymazat
  2. Docela zajímavé. Něco podobné jsem vůbec neznal. :) Doma si taky děláme šťávy. Bylinky používáme i jako macerované a já je dávám jako přísadu do alko i nealko drinků. I když teď jsem objevil tyhle likéry pro barvy a čím dál tím více používám pro návštěvy ty komerční. :) Ta kvalita a hlavně barva je fakt lepší. :)

    OdpovědětVymazat